torsdag 17 april 2014

Hagström Viking

Nu är den här, min nya gitarr! En Hagström Viking. Tillverkad i Kina för det svenska märket Hagström. Det är en halvihålig kropp utrustad med två Hagström-humbuckermickar, två volym- och två tonrattar. Kroppen består av lönnträ med en konturerad lönntopp och eftersom toppen är välvd har den också ⨍-hål för att marginellt öka resonansen. Hade det varit en flattop så hade resonanshålet antagligen varit runt som på de flesta helakustiska gitarrer. Det finns en trevägs-switch för att välja mellan mickarna; stallmicken, halsmicken eller båda mickarna. Greppbrädan ser ut som ebenholts, men är egentligen en slags träsammansättning. Det gör att brädan håller längre och ser bättre ut i längde. Innuti halsen finns och en "stålpinne", det är Hagströms egna patenterade H-expander truss rod.
Såhär ser halsen alltså ut i genomskärning.
Det är helt enkelt för att den ska hålla bättre. På de flesta andra gitarrer är där bara en rund stång, och det brukar räcka alldeles tillräckligt.
Alla delar är byggda "in-house", så att säga. Det betyder att varje del tillverkas på fabriken där hela gitarren sätts ihop. Annars är det vanligt att vissa delar beställs hos andra leverantörer.

Jag köpte också en liten förstärkare. Det blev en Vox Valvetronix 20W. Visste inte riktigt vad jag ville ha för någon då jag egentligen inte har någon koll alls. Men jag hade kollat lite på nätet och tyckte att Vox verkade bra. Fick även tips av en del pers i en Facebook-grupp att Roland's Cube är en rätt så bra stärkare. Prövade den i affären, men den var så jävla mycket metal, så den hoppade vi. Sen testade jag just den här Vox VT20. Den var mycket mer mitt sound och det fanns många inställningar, även om jag är ganska säker på att jag säkert inte kommer röra inställningarna när jag väl hittar ett bra ljud som jag gillar.


Första mötet @ 4Sound, Linköping

Kroppen!
Bortse från min spegelbild

Det sjukt snygga stallet
och Hagström-vapenskölden


Hagström, här med plasten på fortfarande

Den spännande huvuddesignen och vågiga stämskruvarna.



Helheten!
Så sjukt snygg!

Vox VT20

Tack till Anthony som följde med och hämtade den och hjälpte till att bära tillbaka till bilen! 

Bonusklipp:

Hoppa till 2:12 direkt om ni vill bara vill höra hur det låter, annars får ni lyssna på allt som jag redan skrivit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar